Trends in het slagersambacht

Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Dit gaat altijd gepaard met goede voornemens. Bij sommige mensen zijn de goede voornemens zo weer verdwenen. Een aantal van deze voornemens hangt samen met de trends die we zien in de food. Een goed voornemen is zo weer verdwenen. Maar een trend niet.

Op de vakbeurzen in het slagersambacht, maar ook op andere vakbeurzen zien we deze trends opgepakt worden door de bedrijven. Op dé horecabeurs van Nederland waren de twee belangrijkste trends en nieuwe ‘way of life’ te zien, te proeven en ervaren. Deze waren ook al op de VAS te zien en zijn momenteel booming.  Duurzaam en vegetarisch waren de grote thema’s.

Vegetarisch kan klinken als vloeken in de kerk in het slagersambacht. Maar als het zo duidelijk gepromoot wordt door vele bedrijven is het onlogisch om je ogen hiervoor te sluiten. Moet iedereen dan maar aan het vegetarisch? Nee, zeker niet. Maar wat je wel ziet is dat de consument meer en meer nadenkt wat hij eet. De consument vraagt er zeker om. Vegetarisch is wat anders dan een vleesvervanger uiteraard. De consument is zich bewust dat een dag geen vlees niet erg hoeft te zijn. En daar komt de vakman weer om de hoek kijken. Zorg dat je je spullen op orde hebt. Want waar komt je vlees vandaan? Kan je je consument vertellen dat de kwaliteit die jij verkoopt ook een goed en sluitend verhaal heeft erachter? Of is het kwaliteit omdat het bij de slager ligt? We zijn het slagersambacht. Zorg dan dat het vlees op orde is. Minder maar beter, er zijn zelfs slagers die dit hardop uitspreken. Kwaliteit goed, verhaal goed, bediening goed. Een totaalervaring voor de consument. Het moet de moeite zijn om naar de slager te gaan, want de consument kiest ook meer en meer voor gemak. De consument denkt ook steeds meer over hoe de wereld er uitziet voor de volgende generatie. De Z-Generatie van nu doet dat heel veel. Duurzaam, goed voor de wereld, minder foodwaste. Foodwaste voorkomen doet de slager natuurlijk al eeuwen door het complete dier te verwaarden in toonbank en worstmakerij.  

Slagers. Houd je ambacht hoog. Zorg voor kennis en kunde. Kijk om je heen. Maak een keuze. Een keuze voor nu maar denk vooral aan de lange termijn. Want slagers zullen er altijd zijn. De eervolle naam van slager moeten we samen hooghouden.