Oogsttijd
In december zetten we als slager en traiteur ons allerbeste beentje voor, zodat klanten tijdens de feestdagen konden genieten van heerlijke, ambachtelijk bereide producten. Ik zie de decembermaand als hét moment om vaste klanten te bedanken voor een jaar trouwe klandizie. Dat wij een bijdrage mogen leveren aan hun feestdagen is immers een groot compliment. Het is ook hét moment om van nieuwkomers eveneens trouwe klanten te maken; wij zagen rond de feestdagen weer nieuwe gezichten in onze winkel!
Inmiddels is het nieuwe jaar alweer enkele weken oud; de enorme drukte en de vele extra uren liggen achter ons. Op onze lauweren rusten is er echter niet bij, want het is nu zaak om de focus te behouden. Hoe ‘oogsten’ we in deze relatief rustige periode wat we eerder hebben gezaaid? Mijn tips…
- Supermarkten zetten in deze periode (nog meer) in op prijs. Onderscheid jezelf door hét usp nadrukkelijk onder de aandacht te brengen: ambachtelijk vakmanschap. Dat maakt ons uniek!
- Neem (ook op de aller drukste momenten) de tijd voor de (nieuwe) klant. Stel vragen, ga in gesprek. Het betaalt zich beslist terug.
- Speel nadrukkelijk in op de behoefte van de klant. Na de feestdagen regeert bij veel mensen de behoefte aan eenvoud. Dat zien we duidelijk terug in de bestedingen, klanten kiezen voor andere producten. Dat neemt niet weg dat we kunnen blíjven scoren met kwaliteit en een goed advies. Want dat is uiteindelijk het fundament: je klant elke dag van het jaar blijven verrassen, zodat ze met plezier en trots naar je winkel blijven komen. Elke dag topkwaliteit leveren… dat maakt het slagersvak tot topsport. In december, maar óók in januari.
door Dennis van Dun Branche erkende meesterslager / eigenaar Slagerij-Traiteur Van Roessel, Waalwijk